torstai 4. helmikuuta 2016

TURVALLINEN PALVELU

Mitä laki sanoo?
”Lain mukaan vastuu tavaroiden ja palvelujen turvallisuudesta kuuluu toiminnanharjoittajalle. Tuotteet ja palvelut eivät saa aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai omaisuudelle (10 §) ja niistä on aina annettava turvallisen käytön kannalta tarpeelliset tiedot (9 §). Valtioneuvoston asetuksella (613/2004) on yksilöity tarkemmin vaatimukset tuotteista annettaville tiedoille (3 §, 4 §).”   LÄHDE: Tukes. 

Alkoholi- ja tupakkatuotteita valvoo Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto valvira.fi.

Palvelua tarjoavan paikan paloturvallisuusasioita valvoo ja kouluttaa paikallinen pelastuslaitos. Ravintolassa on oltava pelastussuunnitelma. Lisätietoja asiasta löytyy täältä: http://tukes.fi/Tiedostot/Tuoteturva/Kuluttajavirasto/2.%20Hotellien%20ja%20ravintoloiden%20turvallisuusohje.pdf

Jotta pystymme takaamaan parhaimman turvallisen palvelun niin asiakkaan kuin henkilökunnan näkökulmasta, on muistettava järjestää tasaisin väliajoin henkilökunnalle koulutusta ja tietojen päivitystä.

Tärkeimmät koulutukset turvallisen palvelun kannalta ovat:

- Paloturvallisuuskoulutukset
- Uhkaavan asiakkaan/tilanteen kohtaaminen- miten toimitaan –koulutukset
- Ensiapukoulutukset
- Alkoholin anniskelun päivitys –koulutukset
- Turvallinen ruoka –koulutukset ja yhteistyö terveysviranomaisten kanssa

Esimiehenä on syytä huomioida riittävän koulutuksen lisäksi työpaikassa seuraavat asiat:

- Turvalliset toimintatavat ja –tavat (esim. tärkeät puhelinnumerot, ohjeet teknisten apuvälineiden käytöstä, ilmoitusmenettelyt)
- Perehdyttäminen myös turvallisuuden näkökulmasta
- Työtilojen järjestely turvalliseksi (esim. uhkaavasta tilanteesta perääntyminen, ”pakotie”)
- Hälytyslaitteet toimintakunnossa
- Traumaattisen tilanteen jälkihoito -> yhteistyö työterveyshuollon kanssa tärkeää!

Lisätietoja työväkivallasta: http://www.ttk.fi/tyosuojelu/tyovakivalta

Kirjoittanut, Kaisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti