PUHTAUS
Lika on häiritsevää,
haitallista ja väärässä paikassa. Se voi jopa vaarantaa tilojen käyttäjien turvallisuutta
ja terveyttä. Lika on peräisin
ihmisistä, ihmisten toiminnasta ja luonnosta. Se voi olla esimerkiksi vaatepölyä,
hiuksia ja ihon rasvoja. Tuuletuksen ja ilmastoinnin mukana tulee pakokaasuja,
nokea, teollisuuden päästöjä ja kasvien osia kuten siitepölyä. Kaikki lika sisältää terveydelle harmittomia
ja haitallisia mikrobeja.
Lika ryhmitellään:
Kiinnittynyt lika: kuivunutta tai nihkeää likaa, joka on kiinnittynyt tai tunkeutunut pintaan.
Pinttynyt lika: tiukasti kiinnittynyt lika isolla alueella
Tahra: kiinnittynyttä tai pinttynyttä likaa pienellä alueella
Eritetahra: nestemäistä tai kuivunutta ihmisestä tai eläimestä peräisin olevaa likaa
Mikrobilika: toiminnalle tai terveydelle haitallista likaa terveydenhuollon laitoksissa, elintarviketeollisuudessa ja puhdastiloissa.
Biofilmi: mikrobien ympärilleen erittämä suojakerros, joka vaikeuttaa mikrobien poistamista pinnoilta.
TIESITKÖ TÄTÄ? Kaikki lika sisältää terveydelle harmittomia ja haitallisia mikrobeja. Yleisimpiä mikrobeja ovat ihon normaalit bakteerit, jotka tulevat pinnoille ihon hilseilyn seurauksena.
PUHTAUS ERI YMPÄRISTÖISSÄ
Restonomit työskentelevät
eri ympäristöissä mm. hotelleissa, ravintoloissa, elintarvikealalla sekä
puhtaanapidon ammattilaisia vaikkapa sairaaloissa, kouluissa ja
liikekeskuksissa. Tilan käyttötarkoitus
määrittelee, onko likaa liian paljon ja millainen lika on vaarallista. Lika, joka vaarantaa tilojen käyttäjien
turvallisuutta tai terveyttä, on syytä poistaa nopeasti. Tarvittaessa tämä tarkoittaa
useita kertoja päivässä.
Puhtaustasot ovat:
Puhtaustaso 1: välttävä
Puhtaustaso 2: tyydyttävä
Puhtaustaso 3: siisti
Puhtaustaso 4: puhdas ja edustava
Puhtaustaso 5: puhdas ja hygieeninen
LISÄTIETOA: Tutustu puhtaustasoihin tarkemmin Merantin sivuilla. Mieti, millaista likaa on autokorjaamossa ja vastaavasti ravintolan keittiössä. Mikä on vaarallista likaa? http://www.meranti.fi/assets/site/files/meranti_puhtaustaso.pdf
Tutusta Pirkanmaan sairaanhoitopiirin siivousohjeisiin. http://www.pshp.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto/Potilas_sairaalassa/Sairaalan_huonetilojen_siivous%2848476%29
LAADUN ARVIONTI
Puhdistamisen lisäksi
on seurattava laatua, jotta tiedetään, puhdistetaanko riittävästi. Puhtautta
voidaan arvioida monin eri tavoin: silmämääräisesti, aistivaraisesti ja
pintahygienianäytteillä. Säännöllinen
mikrobiologinen puhtaustarkkailu antaa hyvän kuvan puhdistustoimien
riittävyydestä. Pintahygienian seurantaan on olemassa useita erilaisia
menetelmiä: mm. kosketusmaljat, petrifilm, hygicult, luminesenssi ja
valkuaisainetestit.
Mikrobiologisia pinta-
ja puhtausnäytteitä otetaan säännöllisesti. Näytteillä tarkistetaan siivouksen
taso sekä seurataan laitteistojen kuntoa ja toimivuutta. Puhtausnäytteet
osoittavat ongelmakohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota. Näytteitä tulisi
ottaa pistokoeluontoisesti eri pinnoilta. Esimerkiksi: laitteista,
leikkuulaudoilta, työvälineistä, astioista sekä henkilökunnan käsistä. Näytteet
otettaan puhdistuksen jälkeen.
Ei sovi unohtaa
aistinvaraista arviointia. Aistivaraista arviointia suoritetaan jatkuvaa. Arvioinnissa
huomiota kiinnitetään tunkkaisuuteen, homeen, mädäntyneen ja viemärin
hajuihin. Tuhoeläimistä banaanikärpäset
ja jyrsijöiden ulosteet ovat silmin havaittavissa. Myös homeen voi havaita silmin.
Silmämääräiseen arvioinnin apuna voi käyttää valokuvia, jotka ovat hyvä väline
dokumentoimiseen.
Toiminnallista laatua mitataan ja seurataan asiakaspalautteilla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä. Palautteen hankkiminen ei saisi olla itseisarvo. Asiakaspalaute on analysoitava ja puutteet korjattava.
TOIMINTOJEN KEHITTÄMINEN
Toiminnallista laatua mitataan ja seurataan asiakaspalautteilla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä. Palautteen hankkiminen ei saisi olla itseisarvo. Asiakaspalaute on analysoitava ja puutteet korjattava.
TOIMINTOJEN KEHITTÄMINEN
Ammattitaidon kehittäminen kannattaa, olipa ammattinimeke mikä tahansa. Maailma muuttuu ja työ siinä ohessa. Kiinnostu uusista asioista, kouluttaudu ja kurssita itseäsi. Omia rutiinejaan voi kyseenalaistaa. Voit myös pohtia, millainen on oma oppimiskykysi? Millainen on oma asenteesi uuden oppimiseen eli muutoksiin? Miten otat palautetta vastaan?
Pysähdy mitettimään, miten perehdytetään? Perehdyttämisellä ei tarkoiteta ainoastaan uuden työntekijän perehdyttämistä uuteen työhönsä. Perehdyttämistä on myös opastamista uuteen laitteeseen tai uuteen puhdistusaineesen.
Innostu laadun kehittämisestä. Kiinnitä huomiota
teknisen laadun lisäksi toiminnalliseen laatuun.
Muista
hyvä käsihygienia ja aseptiikka. Pesemättömissä käsissä on aina ympäristöstä ja ihosta
itsestään peräisin olevia mikrobeja, kuten bakteereja ja viruksia. Hyvä
käsihygienia vaatii jatkuvaa koulutusta ja muistutusta, joten harjoittele käsienpesutekniikkaa.
Kiinnitä huomiota peukaloihin, sormien päihin ja sormien väleihin.
Kuva: http://www.fibraliina.fi/uutinen/items/kaesihygieniapaeivae-muistuttaa-kaesien-pesusta.html
Kirjoittanut, Anna
Mielenkiintoista, kiitokset postauksesta Anna. Meidän tuttu itseasiassa työskentelee puhtausalalla, heillä on nyt puhtausalan asiantuntijapalvelut etsinnässä. Ilmeisesti tehokkuutta ja toimintaa tahtovat kehittää. On tärkeä aihe, onhan se tärkeää että siisteys näkyy joka paikassa.
VastaaPoista